Snow driving experience 2009 z pohledu účastníka.


Jako každou zimu, i letos jsem brázdil zasněžené pláně Rakouských, Taurských Alp. Tentokrát jsem měl ale na nohou místo lyží řidičské boty a na mém autě dobré zimní obutí.

Jsem totiž nedaleko známého lyžařského střediska Obertauern, v nadmořské výšce 1220m. V zapadlém údolí v oblasti Lungau, nejchladnější oblasti Rakouska, kam za celý den dopadne jen málo slunečních paprsků. Na akci, která se jmenuje Snow driving experience. Na akci, kde víc než absolutní rychlost jde o to, naučit se jezdit v autě, které v zimě používám, bezpečně na kluzkém povrchu, eliminovat smyky, využívat stabilizační systém a zažít si styl maximálně plynulé jízdy.
Tedy, ehm, to jsem si, když jsem poprvé usedal do anatomických sedaček mého auta, naivně myslel. Jenže mýlit se je lidské…

Snow driving experience je rozdělené do 3 kategorii:
a) Basic, které se absolvuje v Lungau a je dvoudenní
b) Advanced, které je také v Lungau a je dvoudenní
c) Advanced and extened, který je také v Lungau, je třídenní a pro ty co si myslí, že za dva dny ježdění na sněhu a na ledu toho nebudou mít dost.

Tento kurz, který já teď budu absolvovat je ten „Advanced“ a je to dvoudenní tréninkový program, rozdělaný do několika bloků, a tím prvním je, brrr, teorie.
Nuda, opruz, zívačka? Možná jinde na jiných kurzech, ale ne na této akci. Instruktor Vladimír Machatý je Čechorakušák a dělá tady kurzy už pěknou řadu let. Takže jak si jistě dokážete představit, že kurz je celý v Češtině. Co víc bych si mohl přát!
Teoretická část probíhá zhruba dvě hodiny. Instruktor vysvětluje spousty zajímavých věcí, promítá videa a seznamuje se s každým z účastníků. Každý z nás mu představí, nejenom sebe, ale i své vozidlo a krátce pohovoří o dosavadních zkušenostech. S mnohými z nás se již dobře zná, ale přesto chce vědět, co tentokrát od kurzu očekává. Absolutně individuální přístup.
Během první půlhodiny teoretické části už jsem do toho byl úplně zažranej a zároveň nabuzenej na první jízdy. Už teď jsem věděl, že tento kurz bude správná věc. Pan instruktor nám vysvětloval jak záměrně dostat auto do driftu a jak ho potom neustále korigovat plynem a volantem. Promítal nám různá videa ze zasněžených závodů rally a probírali jsme do detailu případné chyby soutěžních jezdců. Dvě hodinky utekly jako voda a pan instruktor se hlasitě ozval „kdo má chuť jde na jedno rychlé espresso a pak ke svým strojům!"
Šéfinstruktor Vladimír Machatý

Naše skupina má 10 účastníků (mezi námi i dvě řidičky) a tak je tomu na každém kurzu, všechny skupiny mají mezi 10-12 účastníky. Většinou převažuji auta typu Audi RS4, RS6, Subaru Impreza WRX Sti, Mitsubishi EVO anebo samozřejmě všechny typy SUV jako Porsche Cayenne, VW Touareg, Range Rover, Infinity FX, Audi Q7, Mercedes ML, Volvo XC90, BMW X3, X5 a další…

Startujeme!… Během posvátného několikavteřinového rituálu se ozve slabé bzučení, začnou se otáčet první mechanické části a pak… Osmiválec zalapá po dechu, lokne první kapky vysokooktanového benzínu a vyštěkne do otáček. První, zahřívací kolo v úzkém koridoru vyfrézovaném do zasněženého údolí. Zahřívací kolo pro auto, mě a instruktora, který má za úkol rychle odhadnout, co jsem řidičsky zač, a rozhodnout se, jakým směrem se bude trénink ubírat. A sakra, co teď. Mám trochu poškádlit plynový pedál a ukázat, že za volantem sportovního auta nesedím poprvé (i s rizikem, že to v první zatáčce opřu do ledové bariéry), nebo jet klidně a možná strávit den jako první den v autoškole? „Ok, vím, co potřebuji,“ přeruší Vláďa zničehonic mé úvahy, „vyjed na trať, jezdi po okruhu a zkus hledat ideální stopu.“ Pár kol po ledovo-sněhovém okruhu rozměrově srovnatelném s naší Sosnovou a Vláďa poroučí: „Přejedeme na další trať. Jde o esovitou zatáčku. Rozjedeš se, zatočíš doprava, pak okamžitě prošlápneš plynový pedál rychle do podlahy, zlomek vteřiny ho podržíš. Zadní kola se utrhnou, záď se přehoupne před nás. Takže kontra, srovnat auto, zatočit doleva, zase plyn, zase kontra a řízeným driftem se vrátíš na start. A vypni ESP. „Cože? To je sen? Žádné instruktáže o výhodnosti stabilizačního systému, ale naopak jasný pokyn k tomu, abych tuhle divokou čubku pustil z řetězu? Paráda!
Nevím, kolikrát jsem tuhle trať projel, vzpomínám si jen mlhavě, že s každým kolečkem jsem byl lepší a lepší. Vláďa trpělivě upozorňoval na chyby přes vysílačku, a aniž bych na to myslel, vedl mne k rychlejším a přesnějším průjezdům. Občas si on sám nebo jeho pomocný instruktor k někomu do auta i sednou.
A jéje, já to věděl, konec zábavy, další fáze tréninku bude rozjezd s následným bržděním mezi kužely. Už je to tady! Kurz bezpečné jízdy? I když, proč se ale ta dráha na konci láme do ostré pravé? Zadání zní jasně, ale rozhodně ne jednoduše. „Rozjezd se na vyznačeném úseku na maximální rychlost, u posledního kuželu razantně zabrzdi, auto se bude posouvat dál, ty ho musíš zvládnout, pak driftem projeď cílovou zatáčku a zastav na vyznačeném místě.“
Instruktor mě vyzívá, abych to předvedl! To je zlý sen! Všichni se dívají! Alespoň se tak citím! Nechápal jsem přesně, co má tvrdé brždění v kombinaci s driftováním znamenat, ale lhal bych, kdybych tvrdil, že od prvního momentu věděl proč musím řídit doprava, když zatáčka jde doleva. Pokusím se to udělat jak to říká. Jedu, jedu, ………..ááááách…..úleva. Povedlo se! Z vysílačky se ozve: „nicht schlecht fur ein Anfanger“! Tuším, že to byla pochvala! Pan instruktor se občas zapomene a mluví na nás Německy ale na to už jsem si zvýknul.
Řev vytočeného osmiválce (8300 ot./min.) se ozýval potemnělým údolím, lámal se mezi skalami (a věřím, že se lyžaři na odvrácených stranách skal museli obávat, že se blíží lavina), aby ho okamžitě zadusily osmipístové čelisti brzd a kinetickou energii auta změnily na jeden dlouhý přetáčivý smyk. Jo, jo jo! Tak pánové, co nám naservírujete dál?
S tím, jak se slunce překlopilo přes údolí, se přiblížil konec tréninku prvního dne. Tak konečně je to tady, absolutní poznání a rozuzlení. „Cílem dnešního dne u všech dílčích fází bylo, aby ses naučil jezdit na neznámém povrchu. Tedy odhadovat charakter tratě, jezdit bez ESP, driftovat a bavit se.“

Teď nás čekal návrat do našeho luxusního hotelu a odpočinek po náročném tréninku v hotelovém Wellness. Následně bude společná večeře kde proberu s ostatními účastníky zážitky z prvního dne.

Následující ráno po společné snídani v hotelu, vyrážíme zase na tréninkové středisko. Po krátkém rozhovoru s instruktorem, nasedáme do svých aut a čekáme co se ozve do vysílaček. „Takže jedeme znovu na okruh, tentokrát v protisměru, tak jak ho ještě neznáš. Jeď svižně, předvídej, kde mohou být ledové plotny, pozor na ostré horizonty, na kterých bys ve smyku šel okamžitě do hodin.“
Aniž byste tam byli, slyšeli každé zavrčení motoru, cítili intimní podněty od volantu zadkem napasovaným do sedačky vnímali každý pohyb auta, nemůžete pochopit, jaká extáze a řidičská nirvána u mě následující dopoledne nastala. Rozdíl jakým jsem včera ovládal auto a dnes, je prostě obrovský o to víc si to všechno vychutnávám. Matematicky by se snad dala vyjádřit litry potu a množstvím vyplaveného adrenalinu, absolutním počtem výkřiků „sakra“, „wow“, „páni“ a „boží“ přepočteným na minutu jízdy nebo dobu, kterou jsem po závěrečném kole drtil Vláďovou ruku a děkoval mu za jedinečný zážitek a školu, jakou bych jinde nedostal.

Dejte na mě. Odpusťte si letní dovolenou, nový mobil a nějakou tu večeři v restauraci a investujte do téhle unikátní autoškoly. Opravdu nemusíte mít v kapse klíčky od nějakého super auta. Driftovat se dá s každým autem (kromě předokolky) a věřte tomu, že na těchto podmínek je Vám výkon téměř k ničemu. A pokud by se vám fígle, které se naučíte, už nikdy neměly za volantem hodit, i tak zažijete takovou řidičskou zábavu, na kterou budete s úsměvem od ucha k uchu vzpomínat do konce života. Téměř stejně jako na pološíleného instruktora, který by vás celý den po očku sledoval a nečekaně vám pak se slovy „dobrá práce, opravdu dobrá práce“ poklepal při přebírání absolventského certifikátu uznale na rameno.

Vyprošťovací traktor. Každý jeho výjezd nás stojí 10,- Eur



Harmonogram celé akce:
1. den sraz v Blue Orange v Pražských Letňanech na společnou snídani a registraci. Okolo 9hod ráno.
Společný odjezd do Rakouska. Příjezd na hotel, ubytování, večeře. Od 18hod zhruba dvou hodinové teoretické školení.
2. den ráno společná snídaně a odjezd na tréninkové středisko. Ježdění až do 18hod večer s výjimkou 13-14hod. kdy je společný oběd nedaleko střediska. Večer společná sauna a relaxace v hotelovém Wellness a večeře.
3. den ráno společná snídaně a odjezd na tréninkové středisko. Ježdění až do 17hod večer s výjimkou 13-14hod. kdy je společný oběd. Od 17-18hod závěrečná řeč s instruktorem a předávání diplomů. Večer společná sauna a relaxace v hotelovém Wellness a večeře.
4. den ráno společná snídaně a odjezd zpět do Čech/Slovenska.

Kolik ten kurz stojí a co to všechno zahrnuje:
Kurzy „Basic“ a „Advanced“ stojí 1380,- Eur a zahrnují, společnou snídani v Praze, 3 noci v luxusním **** hotelu s přístupem do Wellness a snídaní formou bufetu, 2. a 3. den mezi tréninky oběd a samozřejmě dvoudenní kurz.
Kurz „Advanced and extended“ stojí 1855,- Eur a zahrnuje to samé co první dva kurzy akorát, že je to o jeden den navíc, takže první den odjezd z Prahy do Rakouska a pátý den návrat do Čech/Slovenska.

Věci, které byste měli vědět:

• můžete mít s sebou i jednoho spolujezdce za příplatek 295,- Eur. V žádném případě se ale nesmíte se spolujezdcem střídat za volantem během kurzu.
• nezapomeňte si koupit na hranicích Rakouskou dálniční známku.
• důležité je mít na tento kurz dobré zimní obutí (hřeby na pneumatikách jsou zakázané)
• každý výlet do hlubokého sněhu mimo trať Vás bude stát 10,- Eur. Přijede pro Vás totiž speciální vyprošťovací traktor.
• na okruhu platí absolutní zákaz závodit a předjíždět se. Jezdí se ovšem naplno a driftem.
• školení probíhá v češtině a instruktor mluví taky česky.
• během kurzu byste na dráze v žádném případě neměli mít žádné volné předměty v kufru anebo vpředu v autě.
• po celou dobu kurzu máte v autě vysílačku a instruktor s Vámi komunikuje přes ní. V žádném případě nemůžete Vy komunikovat s instruktorem přes vysílačku. V případě, že něco potřebujete můžete vedle něj zastavit a domluvit se.
• kurz je jenom pro 4kolky anebo zadokolky, ne pro předokolky. Na výkonu a typu auta nezáleží.
• po celou dobu kurzu se striktně řídíte pokyny instruktora. V případě, že se účastník nebude řídit pokyny instruktora i při opakovaném upozornění, má právo pořadatel vyloučit účastníka z kurzu bez jakékoliv náhrady.
• kurz absolvujete na vlastní nebezpečí a české pojišťovny neuznávají škody na autě vzniklé na takovém kurzu, jelikož to cvičiště není veřejná komunikace.
• doporučuje se každé ráno ještě před tréninkem natankovat plnou nádrž. Zhruba vychází, že za jeden den kurzu spálíte jednu nádrž paliva.
• každý kurz je pro 10-12 aut.
• kurz „Advanced“ může pouze absolvovat účastník, který už absolvoval základní kurz „basic“.
• každý účastník je povinen si namontovat hák na přadní nárazník před začátkem kurzu a mít ho tam po celou dobu.

Kdy budou příští kurzy?

1) 16.-17. ledna 2009 (Pá-So) Advanced snow driving experience
2) 18.-19. ledna 2009 (Ne-Po) Basic snow driving experience
3) 20.-21. ledna 2009 (Ut-St) Advanced snow driving experience
4) 22.-23. ledna 2009 (Čt-Pá) Basic snow driving experience
5) 24.-25. ledna 2009 (So-Ne) Advanced snow driving experience
6) 21.-22. února 2009 (So-Ne) Advanced snow driving experience


Jakým způsobem se mohu přihlásit na tento kurz?

Pro více informací volejte 311 624 791 anebo si vyžádejte registrační formulář emailem na nikolaos.seizis@seizis.cz.
Po vyplnění a zaslání registračního formuláře emailem anebo faxem na 311 625 476 musíte do týdne poslat příslušnou částku v Eurech na Euro účet. Až potom je Vaše přihláška závazná. Datum konání Vašeho kurzu si vybíráte Vy a označujete ho na registračním formuláři.


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function each() in /data/web/virtuals/289985/virtual/www/akce/snow_driving_experience_2009/index.php:414 Stack trace: #0 {main} thrown in /data/web/virtuals/289985/virtual/www/akce/snow_driving_experience_2009/index.php on line 414