|
Snow driving experience 2009 z
pohledu účastníka.
Jako každou zimu, i letos jsem brázdil
zasněžené pláně Rakouských, Taurských Alp.
Tentokrát jsem měl ale na nohou místo lyží
řidičské boty a na mém autě dobré zimní obutí.
Jsem totiž nedaleko známého lyžařského střediska
Obertauern, v nadmořské výšce 1220m. V
zapadlém údolí v oblasti Lungau,
nejchladnější oblasti Rakouska, kam za celý den
dopadne jen málo slunečních paprsků. Na akci,
která se jmenuje Snow driving experience.
Na akci, kde víc než absolutní rychlost jde o
to, naučit se jezdit v autě, které v zimě
používám, bezpečně na kluzkém povrchu,
eliminovat smyky, využívat stabilizační systém a
zažít si styl maximálně plynulé jízdy.
Tedy, ehm, to jsem si, když jsem poprvé usedal
do anatomických sedaček mého auta, naivně
myslel. Jenže mýlit se je lidské…
Snow driving experience je rozdělené do 3
kategorii:
a) Basic, které se absolvuje v Lungau a
je dvoudenní
b) Advanced, které je také v Lungau a je
dvoudenní
c) Advanced and extened, který je také v
Lungau, je třídenní a pro ty co si myslí, že za
dva dny ježdění na sněhu a na ledu toho nebudou
mít dost.
Tento kurz, který já teď budu absolvovat je ten
„Advanced“ a je to dvoudenní tréninkový
program, rozdělaný do několika bloků, a tím
prvním je, brrr, teorie.
Nuda, opruz, zívačka? Možná jinde na jiných
kurzech, ale ne na této akci. Instruktor
Vladimír Machatý je Čechorakušák a dělá tady
kurzy už pěknou řadu let. Takže jak si jistě
dokážete představit, že kurz je celý v Češtině.
Co víc bych si mohl přát!
Teoretická část probíhá zhruba dvě hodiny.
Instruktor vysvětluje spousty zajímavých věcí,
promítá videa a seznamuje se s každým z
účastníků. Každý z nás mu představí, nejenom
sebe, ale i své vozidlo a krátce pohovoří o
dosavadních zkušenostech. S mnohými z nás se již
dobře zná, ale přesto chce vědět, co tentokrát
od kurzu očekává. Absolutně individuální
přístup.
Během první půlhodiny teoretické části už jsem
do toho byl úplně zažranej a zároveň nabuzenej
na první jízdy. Už teď jsem věděl, že tento kurz
bude správná věc. Pan instruktor nám vysvětloval
jak záměrně dostat auto do driftu a jak ho potom
neustále korigovat plynem a volantem. Promítal
nám různá videa ze zasněžených závodů rally a
probírali jsme do detailu případné chyby
soutěžních jezdců. Dvě hodinky utekly jako voda
a pan instruktor se hlasitě ozval „kdo má chuť
jde na jedno rychlé espresso a pak ke svým
strojům!"
Šéfinstruktor Vladimír Machatý
Naše skupina má 10 účastníků (mezi námi i dvě
řidičky) a tak je tomu na každém kurzu, všechny
skupiny mají mezi 10-12 účastníky. Většinou
převažuji auta typu Audi RS4, RS6, Subaru
Impreza WRX Sti, Mitsubishi EVO anebo samozřejmě
všechny typy SUV jako Porsche Cayenne, VW
Touareg, Range Rover, Infinity FX, Audi Q7,
Mercedes ML, Volvo XC90, BMW X3, X5 a další…
Startujeme!… Během posvátného
několikavteřinového rituálu se ozve slabé
bzučení, začnou se otáčet první mechanické části
a pak… Osmiválec zalapá po dechu, lokne první
kapky vysokooktanového benzínu a vyštěkne do
otáček. První, zahřívací kolo v úzkém koridoru
vyfrézovaném do zasněženého údolí. Zahřívací
kolo pro auto, mě a instruktora, který má za
úkol rychle odhadnout, co jsem řidičsky zač, a
rozhodnout se, jakým směrem se bude trénink
ubírat. A sakra, co teď. Mám trochu poškádlit
plynový pedál a ukázat, že za volantem
sportovního auta nesedím poprvé (i s rizikem, že
to v první zatáčce opřu do ledové bariéry),
nebo
jet klidně a možná strávit den jako první den v
autoškole? „Ok, vím, co potřebuji,“ přeruší
Vláďa zničehonic mé úvahy, „vyjed na trať, jezdi
po okruhu a zkus hledat ideální stopu.“ Pár kol
po ledovo-sněhovém okruhu rozměrově srovnatelném
s naší Sosnovou a Vláďa poroučí: „Přejedeme na
další trať. Jde o esovitou zatáčku. Rozjedeš se,
zatočíš doprava, pak okamžitě prošlápneš plynový
pedál rychle do podlahy, zlomek vteřiny ho
podržíš. Zadní kola se utrhnou, záď se přehoupne
před nás. Takže kontra, srovnat auto, zatočit
doleva, zase plyn, zase kontra a řízeným driftem
se vrátíš na start. A vypni ESP. „Cože? To je
sen? Žádné instruktáže o výhodnosti
stabilizačního systému, ale naopak jasný pokyn k
tomu, abych tuhle divokou čubku pustil z řetězu?
Paráda!
Nevím, kolikrát jsem tuhle trať projel,
vzpomínám si jen mlhavě, že s každým kolečkem
jsem byl lepší a lepší. Vláďa trpělivě
upozorňoval na chyby přes vysílačku, a aniž bych
na to myslel, vedl mne k rychlejším a přesnějším
průjezdům. Občas si on sám nebo jeho pomocný
instruktor k někomu do auta i sednou.
A jéje, já to věděl, konec zábavy, další fáze
tréninku bude rozjezd s následným bržděním mezi
kužely. Už je to tady! Kurz bezpečné jízdy? I
když, proč se ale ta dráha na konci láme do
ostré pravé? Zadání zní jasně, ale rozhodně ne
jednoduše. „Rozjezd se na vyznačeném úseku na
maximální rychlost, u posledního kuželu razantně
zabrzdi, auto se bude posouvat dál, ty ho musíš
zvládnout, pak driftem projeď cílovou zatáčku a
zastav na vyznačeném místě.“
Instruktor mě vyzívá, abych to předvedl! To je
zlý sen! Všichni se dívají! Alespoň se tak citím!
Nechápal jsem přesně, co má tvrdé brždění v
kombinaci s driftováním znamenat, ale lhal bych,
kdybych tvrdil, že od prvního momentu věděl proč
musím řídit doprava, když zatáčka jde doleva.
Pokusím se to udělat jak to říká. Jedu, jedu,
………..ááááách…..úleva. Povedlo se! Z vysílačky se
ozve: „nicht schlecht fur ein Anfanger“! Tuším,
že to byla pochvala! Pan instruktor se občas
zapomene a mluví na nás Německy ale na to už
jsem si zvýknul.
Řev vytočeného osmiválce (8300 ot./min.) se
ozýval potemnělým údolím, lámal se mezi skalami
(a věřím, že se lyžaři na odvrácených stranách
skal museli obávat, že se blíží lavina), aby ho
okamžitě zadusily osmipístové čelisti brzd a
kinetickou energii auta změnily na jeden dlouhý
přetáčivý smyk. Jo, jo jo! Tak pánové, co nám
naservírujete dál?
S tím, jak se slunce překlopilo přes údolí, se
přiblížil konec tréninku prvního dne. Tak
konečně je to tady, absolutní poznání a
rozuzlení. „Cílem dnešního dne u všech dílčích
fází bylo, aby ses naučil jezdit na neznámém
povrchu. Tedy odhadovat charakter tratě, jezdit
bez ESP, driftovat a bavit se.“
Teď nás čekal návrat do našeho luxusního hotelu
a odpočinek po náročném tréninku v hotelovém
Wellness. Následně bude společná večeře kde
proberu s ostatními účastníky zážitky z prvního
dne.
Následující ráno po společné snídani v hotelu,
vyrážíme zase na tréninkové středisko. Po
krátkém rozhovoru s instruktorem, nasedáme do
svých aut a čekáme co se ozve do vysílaček.
„Takže jedeme znovu na okruh, tentokrát v
protisměru, tak jak ho ještě neznáš. Jeď svižně,
předvídej, kde mohou být ledové plotny, pozor na
ostré horizonty, na kterých bys ve smyku šel
okamžitě do hodin.“
Aniž byste tam byli, slyšeli každé zavrčení
motoru, cítili intimní podněty od volantu zadkem
napasovaným do sedačky vnímali každý pohyb auta,
nemůžete pochopit, jaká extáze a řidičská
nirvána u mě následující dopoledne nastala.
Rozdíl jakým jsem včera ovládal auto a dnes, je
prostě obrovský o to víc si to všechno
vychutnávám. Matematicky by se snad dala
vyjádřit litry potu a množstvím vyplaveného adrenalinu, absolutním počtem výkřiků „sakra“, „wow“,
„páni“ a „boží“ přepočteným na minutu jízdy nebo
dobu, kterou jsem po závěrečném kole drtil
Vláďovou ruku a děkoval mu za jedinečný zážitek
a školu, jakou bych jinde nedostal.
Dejte na mě. Odpusťte si letní dovolenou, nový
mobil a nějakou tu večeři v restauraci a
investujte do téhle unikátní autoškoly. Opravdu
nemusíte mít v kapse klíčky od nějakého super
auta. Driftovat se dá s každým autem (kromě
předokolky) a věřte tomu, že na těchto podmínek
je Vám výkon téměř k ničemu. A pokud by se vám
fígle, které se naučíte, už nikdy neměly za
volantem hodit, i tak zažijete takovou řidičskou
zábavu, na kterou budete s úsměvem od ucha k
uchu vzpomínat do konce života. Téměř stejně
jako na pološíleného instruktora, který by vás
celý den po očku sledoval a nečekaně vám pak se
slovy „dobrá práce, opravdu dobrá práce“
poklepal při přebírání absolventského
certifikátu uznale na rameno.
Vyprošťovací traktor. Každý jeho výjezd nás
stojí 10,- Eur
Harmonogram celé akce:
1. den sraz v Blue Orange v Pražských Letňanech
na společnou snídani a registraci. Okolo 9hod
ráno.
Společný odjezd do Rakouska. Příjezd na hotel,
ubytování, večeře. Od 18hod zhruba dvou hodinové
teoretické školení.
2. den ráno společná snídaně a odjezd na
tréninkové středisko. Ježdění až do 18hod večer
s výjimkou 13-14hod. kdy je společný oběd
nedaleko střediska. Večer společná sauna a
relaxace v hotelovém Wellness a večeře.
3. den ráno společná snídaně a odjezd na
tréninkové středisko. Ježdění až do 17hod večer
s výjimkou 13-14hod. kdy je společný oběd. Od
17-18hod závěrečná řeč s instruktorem a
předávání diplomů. Večer společná sauna a
relaxace v hotelovém Wellness a večeře.
4. den ráno společná snídaně a odjezd zpět do
Čech/Slovenska.
Kolik ten kurz stojí a co to všechno zahrnuje:
Kurzy „Basic“ a „Advanced“ stojí 1380,- Eur a
zahrnují, společnou snídani v Praze, 3 noci v
luxusním **** hotelu s přístupem do Wellness a
snídaní formou bufetu, 2. a 3. den mezi tréninky
oběd a samozřejmě dvoudenní kurz.
Kurz „Advanced and extended“ stojí 1855,- Eur a
zahrnuje to samé co první dva kurzy akorát, že
je to o jeden den navíc, takže první den odjezd
z Prahy do Rakouska a pátý den návrat do
Čech/Slovenska.
Věci, které byste měli vědět:
• můžete mít s sebou i jednoho spolujezdce za
příplatek 295,- Eur. V žádném případě se ale
nesmíte se spolujezdcem střídat za volantem
během kurzu.
• nezapomeňte si koupit na hranicích Rakouskou
dálniční známku.
• důležité je mít na tento kurz dobré zimní
obutí (hřeby na pneumatikách jsou zakázané)
• každý výlet do hlubokého sněhu mimo trať Vás
bude stát 10,- Eur. Přijede pro Vás totiž
speciální vyprošťovací traktor.
• na okruhu platí absolutní zákaz závodit a
předjíždět se. Jezdí se ovšem naplno a driftem.
• školení probíhá v češtině a instruktor mluví
taky česky.
• během kurzu byste na dráze v žádném případě
neměli mít žádné volné předměty v kufru anebo
vpředu v autě.
• po celou dobu kurzu máte v autě vysílačku a
instruktor s Vámi komunikuje přes ní. V žádném
případě nemůžete Vy komunikovat s instruktorem
přes vysílačku. V případě, že něco potřebujete
můžete vedle něj zastavit a domluvit se.
• kurz je jenom pro 4kolky anebo zadokolky, ne
pro předokolky. Na výkonu a typu auta nezáleží.
• po celou dobu kurzu se striktně řídíte pokyny
instruktora. V případě, že se účastník nebude
řídit pokyny instruktora i při opakovaném
upozornění, má právo pořadatel vyloučit
účastníka z kurzu bez jakékoliv náhrady.
• kurz absolvujete na vlastní nebezpečí a české
pojišťovny neuznávají škody na autě vzniklé na
takovém kurzu, jelikož to cvičiště není veřejná
komunikace.
• doporučuje se každé ráno ještě před tréninkem
natankovat plnou nádrž. Zhruba vychází, že za
jeden den kurzu spálíte jednu nádrž paliva.
• každý kurz je pro 10-12 aut.
• kurz „Advanced“ může pouze absolvovat
účastník, který už absolvoval základní kurz
„basic“.
• každý účastník je povinen si namontovat hák na
přadní nárazník před začátkem kurzu a mít ho tam
po celou dobu.
Kdy budou příští kurzy?
1) 16.-17. ledna 2009 (Pá-So) Advanced
snow driving experience
2) 18.-19. ledna 2009 (Ne-Po) Basic snow
driving experience
3) 20.-21. ledna 2009 (Ut-St) Advanced
snow driving experience
4) 22.-23. ledna 2009 (Čt-Pá) Basic snow
driving experience
5) 24.-25. ledna 2009 (So-Ne) Advanced
snow driving experience
6) 21.-22. února 2009 (So-Ne) Advanced snow driving experience
Jakým způsobem se mohu přihlásit na tento
kurz?
Pro více informací volejte 311 624 791 anebo si
vyžádejte registrační formulář emailem na
nikolaos.seizis@seizis.cz.
Po vyplnění a zaslání registračního formuláře
emailem anebo faxem na 311 625 476 musíte do
týdne poslat příslušnou částku v Eurech na Euro
účet. Až potom je Vaše přihláška závazná. Datum
konání Vašeho kurzu si vybíráte Vy a označujete
ho na registračním formuláři.
|
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function each() in /data/web/virtuals/289985/virtual/www/akce/snow_driving_experience_2009/index.php:414
Stack trace:
#0 {main}
thrown in /data/web/virtuals/289985/virtual/www/akce/snow_driving_experience_2009/index.php on line 414
|